اخلاقیات در فروش

 

دوستان سلام. میخواهم این موضوع را با مطرح کردن یک سوال از شما شروع کنم. به نظر شما می تونیم  فروش کنیم و در عین حال اخلاقی هم رفتار کنیم!؟

در هر کسب و کاری که دقت کنیم متوجه می شیم، آن طور که باید و شاید معیار ها و موازین اخلاقی بین دو طرف رعایت نمی شود. زمانی که صحبت از اخلاق در فروش پیش می آید اکثر افراد با حالتی تعجب آمیز و به کنایه می گویند: مگر در کسب و کار می توان اخلاقی رفتار کرد. ماهیت کسب و کار به گونه ای است که اگر صادقانه رفتار کنی موفقیت وسودی  را به دست نخواهی آورد!. چرا افراد این گونه فکر می کنند؟ شاید  این از ذات خود خواهانه انسان ها نشأت می گیرد که همیشه دوست دارند بیشترین  و بهترین ها را نسبت به  دیگران به دست آوریم.

منظور ما از فروش اخلاقی چیست؟
اگر بین آن مقدار ارزش و  اثری که به دیگران اضافه می کنیم و آن میزان چیزی که به دست می آوریم تعادل وجود داشته باشد ما اخلاق در فروش را رعایت کرده ایم در غیر این صورت نه! ما از دیگران دزدی کرده ایم.
این موضوع صرفا به کسب و کار و فروش ختم نمی شود. در تمامی روابط  های کاری، و عاطفی و  به طور کلی تبادل هایی که با دیگران داریم، می توان این موضوع را مشاهده کرد. تاثیر گذاری هایی که از دیگران می گیریم و اثر و ارزشی که بر آنها اضافه می کنیم همه بیانگر این موضوع هست که ما به نوعی در حال فروش به دیگران هستیم .رابطه بین دو زوج را در نظر بگیرید یکی از طرفین بیشترین  وقت و انرژی را  در  میان می گذارد در حالی که دیگری آن  طور که باید و شاید وقت و انرژی را به او اضافه نمی کند و در اینجا اصطلاحا طلاق عاطفی شروع می شود. در کسب و کار ها نیز سناریویی شبیه به این وجود دارد به این معنی که مشتری هایی که از خرید های خودشان راضی نیستد و به نوعی از آن بِرند و فروشنده رنجیده اند، پیوند خود را برای همیشه قطع می کنند و به سراغ رقیب آن بِرند می روند.

چرا رعایت اخلاقات در فروش مهم است؟
بر اساس تعریفی که از فروش اخلاقی در بالا آورده شد، فروش اخلاقی سبب می شود تا ما در روابط و تعاملاتی که با دیگران در زندگی و با مشتری های خود در کسب وکار  که داریم بیش از آنچه به دست می آوریم برای مشتری های مان وقت و انرژی بگذاریم، منافع آن ها را بر منافع خودمان اولویت دهیم. در نتیجه روابطی را در فروش ایجاد کرده ایم که از بیشترین رضایت و ماندگاری برخور دار است.

چطور می توانیم اخلاق را در فروش پیاده سازی کنیم؟
یک امر مهم توجه و خود آگاهی به خودمان است. بعنی اینکه دائما به خودمان یادآور شویم آیا «این عمل،توضیح و رفتار من با مشتری» در راستای آن چیزی هست که از فروش اخلاقی می دانم؟» یا «آیا منافع خودم را در نظر گرفته ام یا منافع مشتری؟» یا اینکه «آیا در ازاء پولی که گرفته ام آن میزان از ارزش را به مشتری و برای مشتری ایجاد کرده ام؟»
یک اقدام دیگر پرسیدن از خود مشتری است «آیا فکر می کنید آن میزان کاری که باید برای شما انجام داده ام»« آیا از خرید از من/ما راضی هستید؟» « آقا؟ خانم……… بنظرتان چه کارهایی می توانیم انجام دهیم که این رابطه و این خرید با رضایت کامل باشد؟»
                     امیدوارم که بیشتر از یک فروش و ارتباط موثر را در کارنامه فروش های خودتون ثبت کنید.

پاسخی بگذارید

بستن منو
×
×

سبد خرید